en el
Σύνδεση Χρήστη
Όνομα Χρήστη

Κωδικός

Πίνακας Μαθημάτων (Προσθήκη)


# Πρ Μάθημα ΔΜ Ω(Θ) Ω(Ε) Κατηγορία
10101-2          - Βρεφοκομία (ΝΕΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΣΠΟΥΔΩΝ) 6 2 3 Υποχρεωτικό
10201          - Εισαγωγή στις Επιστήμες της Αγωγής (ΝΕΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΣΠΟΥΔΩΝ) 6 3 - Υποχρεωτικό
10301          - Εισαγωγή στη Ψυχολογία (ΝΕΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΣΠΟΥΔΩΝ) 6 3 - Υποχρεωτικό
10401          - Προσχολική Παιδαγωγική (ΝΕΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΣΠΟΥΔΩΝ) 6 3 - Υποχρεωτικό
10501-2          - Ψηφιακή Παιδαγωγική (ΝΕΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΣΠΟΥΔΩΝ) 6 2 3 Υποχρεωτικό
Σύνολο : 30 13 6  

Αντικείμενο - Στόχοι
Σκοπός του μαθήματος είναι να εξοικειωθούν οι φοιτητές/τριες με τις συνεχείς εξελίξεις των Ν.Τ. στα πλαίσια της συνεχώς εξελισσόμενης εκπαιδευτικής διαδικασίας.
Μετά την επιτυχή ολοκλήρωση της Θεωρίας του μαθήματος ο/η φοιτητής/τρια θα είναι σε θέση:
Σε επίπεδο γνώσεων
1. Να κατέχει τις γνώσεις σχετικά με τα μέσα που προκύπτουν από τη συνεχή εξέλιξη των Ν.Τ. και τις δυνατότητες που αυτά έχουν στην εκπαιδευτική διαδικασία, παρακολουθώντας τις σύγχρονες εξελίξεις του πεδίου
2. Να γνωρίζει τις ψηφιακές υπηρεσίες που μπορεί να αξιοποιήσει για την βελτιστοποίηση των σπουδών του/της
3. Να έρχεται σε επαφή με την προβληματική που έχει αναπτυχθεί σχετικά με την ενσωμάτωση των ΤΠΕ στην προσχολική εκπαίδευση
4. Να αποκτά τις γενικές γνώσεις που απαιτούνται για την εφαρμογή των ΤΠΕ στην εκπαίδευση της προσχολικής αγωγής
Σε επίπεδο ικανοτήτων:
1 Να κατανοεί την ανάγκη αξιοποίησης των δυνατοτήτων που παρέχουν οι Ν.Τ.,
τόσο στη διάρκεια των σπουδών του/της, όσο και κατά την άσκηση του επαγγέλματος του/της παιδαγωγού προσχολικής ηλικίας, ενώ παράλληλα θα είναι σε θέση να ανταποκριθεί στις απαιτήσεις της εφαρμογής τους
2 Να κατανοεί την ανάγκη προσαρμογής της εκπαιδευτικής διαδικασίας στους ρυθμούς της τεχνολογικής ανάπτυξης καθώς μυείται στις δυνατότητες που παρέχει η τεχνολογία για βελτίωση της εκπαιδευτικής αποτελεσματικότητας
3 Να υποδέχεται κριτικά την προβληματική που αναπτύσσεται σχετικά με τις Ν.Τ. και την ενσωμάτωσή τους στην προσχολική αγωγή
4 Να συνειδητοποιεί και να ανταποκρίνεται στη ανάγκη επαναπροσδιορισμού της εκπαιδευτικής διαδικασίας στα νέα δεδομένα που διαμορφώνει η ραγδαία εξέλιξη της τεχνολογίας
5 Να αναπτύσσει τις δικές του/της απόψεις ικανές να συμβάλλουν στο διάλογο σχετικά με την αξιοποίηση των ΤΠΕ στην προσχολική αγωγή
6 Να συμβάλλει με άξονα τις ΤΠΕ και τις δυνατότητες που προσφέρουν στην αναθεώρηση και την εξέλιξη της παιδαγωγικής ως επιστήμης
Μετά την επιτυχή ολοκλήρωση του Εργαστηρίου του μαθήματος ο/η φοιτητής/τρια θα είναι σε θέση να:
Σε επίπεδο δεξιοτήτων
1. Να εξοικειώνεται στο χειρισμό και την εφαρμογή βασικών μέσων των ΤΠΕ που μπορούν να συμβάλλουν στο εκπαιδευτικό έργο
2. Να υποστηρίζει το έργο της παιδαγωγικής, σύμφωνα με τις σύγχρονες θεωρίες σε συνδυασμό με τις δυνατότητες που δίνουν οι Ν.Τ., σχεδιάζοντας και εφαρμόζοντας διδακτικές παρεμβάσεις με την υποστήριξη των ΤΠΕ
3. Να αξιοποιεί κατάλληλα τις Ν.Τ. για να υποστηρίξει το εκπαιδευτικό έργο βελτιώνοντας την αποτελεσματικότητά του

Διδακτέα Ύλη
• Εκπαιδευτική τεχνολογία, εννοιολογικός προσδιορισμός.
• Η έννοια και το πεδίο της "Ψηφιακής Παιδαγωγικής".
• Συστήματα απτών διεπαφών χρήσης και η σημασία τους στην προσχολική αγωγή.
• Αλφαβητισμός της εικόνας.
• ΤΠΕ ως εποπτικό εκπαιδευτικό μέσο.
• Χρήση και αξιοποίηση διαδραστικού πίνακα.
• Τα χαρακτηριστικά στοιχεία και οι υπηρεσίες του Web 2.0. και οι νέες κοινωνικές πρακτικές.
• Ψηφιακές κοινότητες μάθησης και αξιοποίησή τους στην εκπαίδευση.
• Μορφές σύγχρονης και ασύγχρονης εκπαιδευτικής διαδικασίας μέσω ΤΠΕ.
• Η σημασία των ΤΠΕ στην εξομάλυνση των κοινωνικών ανισοτήτων.
• Ψηφιακή παιδαγωγική και επαγγελματική εξέλιξη των παιδαγωγών.
• Ο ρόλος των ΤΠΕ στην προσχολική εκπαίδευση και φροντίδα.
• Η προβληματική για την ένταξη των ΤΠΕ στην πρώτη σχολική και στην προσχολική Εκπαίδευση.
• Χαρακτηριστικά των ΤΠΕ στην προσχολική εκπαίδευση και φροντίδα.
• Προσδιορισμός των ορίων της χρήσης των ΤΠΕ στην προσχολική αγωγή.
ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ
• Ψηφιακές δεξιότητες και αρχές τεχνολογικού εγγραμματισμού.
• Χρήση βασικών εργαλείων πληροφορικής.
• Αξιοποίηση λογισμικού γενικής χρήσης στην εκπαίδευση.
• Μέθοδοι εντοπισμού και πρόσβαση σε πήγες του διαδικτύου.
• Κοινότητες ανοιχτής πρόσβασης, ανοιχτοί εκπαιδευτικοί πόροι, πηγές-αποθετήρια.
• Εφαρμογές Πολυμέσων στην εκπαίδευση.
• Εμπειρία και αλληλεπίδραση με ολοκληρωμένα συστήματα μάθησης Learning Managment Systems (e-class).
• Πρακτικές αξιοποίησης mobile δικτύων στην εκπαίδευση.
• Γνωριμία και αξιοποίηση των ψηφιακών υπηρεσιών του ιδρύματος moodle, vpn, mobile internet.
• Γνωριμία με την εφαρμογή οργάνωσης και αξιοποίησης βιβλιογραφικών πηγών ZOTERO.
• Συνήθη τεχνικά προβλήματα και επίλυσή τους κατά την αξιοποίηση των ΤΠΕ στην εκπαίδευση.

Βιβλιογραφία
• Prensky, M. (2001). Digital Natives Digital Immigrants: Do They Really Think Differently? On the Horizon.
• Prensky, M. (2006). Don't bother me Mom -I'm learning!. St. Paul, Minnesota: Paragon House.
• National Association for the Education of Young Children (2011). Technology in early childhood programs serving children from birth through 8 years. Draft. Washington, DC: NCEYC.
• Plowman, L., McPake, J., & Stephen, C. (2009). Growing up with technology: Young children learning in a digital world. London: Taylor and Francis (Routledge).
• UNESCO (2011), Policy Brief DIGITAL NATIVES: HOW DO THEY LEARN? HOW TO TEACH THEM?, IITE.
• Δημητριάδης, Σ.,Καραγιαννίδης, Χ., Πομπόρτσης, Αν., Τσιάτσος, Θρ., (2007). Ευέλικτη μάθηση με χρήση τεχνολογιών πληροφορίας και επικοινωνιών, εκδ. Τζιόλα.
• Αυγερινός, Ε., Κόκκινος, Γ., Παπαντωνάκης, Γ., Σοφός, Αλ. (2007). Νέες τεχνολογίες και επιστήμες της αγωγής, Αθήνα: Μεταίχμιο.
• Κέκκερης Γ., (2010). Ειδικά κεφάλαια ΤΠΕ στις επιστήμες αγωγής - Παιδαγωγικές εφαρμογές των ΤΠΕ, Αθήνα: Παπαζήση.
• UNESCO IITE | E-library | Digital natives: How do they learn? How to teach them? (n.d.).
• Parette Howard P., & Blum Graig. (2013). Instructional Technology in Early Childhood. Paulh Brookes.
• Hanna, N. K. (2011). Implications of the ICT Revolution. In Transforming Government and Building the Information Society (pp. 27–65). Springer New York.
• Unsworth, L., Thomas, A., Simpson, A. M., & Asha, J. L. (2005). Children’s Literature and Computer Based Teaching (1st ed.). Open University Press.
• Chang, M., Pan, Z., Cheok, A. D., & Müller, W. (Eds.). (2010). Transactions on Edutainment III (1st Edition.). Springer.
• Shaffer, D. W. (2008). How Computer Games Help Children Learn (Reprint.). Palgrave Macmillan.
• Unsworth, L. (2006). E-Literature for Children: Enhancing Digital Literacy Learning. RoutledgeFalmer.
• Anderson, P. (2007). What is Web 2.0? Ideas, Technologies and Implications for Education.
• Croxall, B.& Koh, A. (2013), “Digital Pedagogy”?, A Digital Pedagogy Unconference.
• Edgar, D. & Edgar, P. (2008). The new child. In search of smarter grownups. Melbourne: Wilkinson Publishing.
• Elliott, A. (2010). Play and literacy. Pedagogies for preschool and early years settings. In M. Ebbeck & M. Waniganayake (Eds.), Play in early education. Learning in diverse contexts. (pp. 67-88) Sydney: Oxford University Press.
• Howell, J. (2012). Teaching with ICT: Digital pedagogies for collaboration and creativity, Melbourne, Vic: Oxford University Press.
• Jackson, S. (2011). Spotlight: Learning, digital media and creative play in early childhood. MacArthur Foundation (blog), March 24. Chicago, IL: MacArthur Foundation.



ΑΤΕΙ Θεσσαλονίκης - Τμήμα Προσχολικής Αγωγής (2015)Πάνω
 



 
Υλοποίηση: Χατζηϊωάννου Κωνσταντίνος